Archive for 14 oktober, 2008

h1

Elsa på jobbet!

14 oktober, 2008

Numera är Elsa jobbhund.

Det började inget vidare, att sitta i bur var inte alls Elsas melodi. Men med hjälp av Kristina så löste jag den första timmen och sen fick Midas ligga i bilen och Elsa och Enya vara lösa inne på kontoret istället och då gick det kanonbra! Jag erkänner att jag var lite nervös över att ha mina två E:n ihop utan uppsikt, Enya tycker nog Elsa är en rätt lattjo pryl egentligen men inne på kontoret är det lätt att hamna i trängda lägen och jag vet inte riktigt hur hon reagerar i en sån situation. Men allt gick bra och det var en trött Elsa som åkte hemåt på eftermiddagen.

Nu är hon här Ingrid, på ängarna där du tidigare bara kunde föreställa dig henne 🙂

Idag gick det från start bättre och Elsa har faktiskt huserat ensam inne på kontoret och varit helt tyst, lekt med sin boll (hör hur den piper) och sen sover hon helt lugnt. Vaknar när jag kommer in men ligger oftast kvar och viftar på svansen och delar gärna ut en puss eller två innan jag går ut och stänger dörren efter mig igen. Duktiga duktiga valp! Nu ligger hon givetvis inte själv några längre stunder, men hon är helt lugn och går frivilligt in och lägger sig på kontoret om dörren står öppen. Jag kan ha med mig henne när kundernas hundar simmar men under efterbehandlingen så ligger hon på kontoret igen, sen har jag en hel del pauser under dagen där vi tränar, går promenader och miljötränar.

Midas tycker det är en kanonrolig lek att rusa runt runt Elsa under tiden han skäller. Elsa snurrar runt så fort dom korta benen bär henne och det slutar oftast med att hon ramlar ihop i en liten hög *s*

Idag har vi tränat på en start till ff, frivilliga sättanden och inkallningar – det är helt klart en självständig liten dam det här, och påhittig. Idag hittade jag henne UPPE på skrivbordet inne på kontoret…där låg hon och sov på min jacka och såg hemskt nöjd ut när jag kom in. Hur hon kom upp är en gåta, jag tror hon har klättrat upp via kompostgaller…ja jösses 😀

Jag kan förstå att dom vuxna hundarna tycker hon är en liten skitunge 🙂 Attack på Enya! Midas är den svarta pricken långt där borta, tryggast att hålla sig på avstånd från den där huliganen!

Nu kom Johan precis in med alla hundarna och Elsa skulle i vanlig ordning inte följa med in, vi och de andra hundarna kan gå in och hon sitter bara och kikar på oss innan hon glatt drar en repa i trädgården eller gräver ett fint litet hål någonstans. Hon är oerhört trygg i sig själv den lilla, på gott och ont 😉

”Gå ni, jag klarar mig…”

Tidigare ikväll var Malin här och hälsade på och jag var ute med Elsa när hon kom. När hon hörde Malins röst längre bort på vägen ställde sig uppe på trappan och skällde dovt, eller ja, så dovt hon nu kan skälla 😉 och när Malin kom in i trädgården sprang hon ett par meter mot henne, stannade en kort stund, och sen rusade hon mot henne med svansen som en liten propeller! Med tanke på att det var kolsvart ute så tyckte jag hon löste det jättefint.

Herregud vad jag hoppar bland ämnena, men jag har så mycket jag vill berätta om henne så då blir det såhär *s* Hon har bara varit här i fyra dagar men hon har redan visat så mycket fina egenskaper och vi är så glada över henne! Enya och Midas börjar också tina upp och Enya lekte med henne ute i trädgården tidigare idag och Midas kör ju som sagt sin egna lilla lek ”med” henne. Inomhus tycker dom fortfarande hon är rätt pestig och undrar nog när hennes riktiga matte kommer och hämtar henne igen 😉 Men dom är inte på något sätt dumma mot henne, utan undviker henne bara så gott det går 😉

I morgon börjar jag senare och tänkte fortsätta med träningen vi påbörjade idag, dom stora ska få lite träning dom också och sen röjer vi i skogen en sväng innan vi åker till jobbet! Bilåkandet tar Elsa numera med ro och somnar så fort hon kommer in i bilen, tack och lov 😉

Sover i husses famn…